Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020

              131. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:
  Άλλα στοιχεία για τον ύπουλο ρόλο του 
  κυκλώματος (1)-Τι συνέβη με μαθητή μου! 


  ( Παρά το γεγονός ότι την περίοδο αυτή υπάρχουν στην τρέχουσα επικαιρότητα πολλά σημαντικά ζητήματα - εθνικά, πολιτικά, αθλητικά, το μεταναστευτικό κ.ά. - αλλά και ενδιαφέρουσες ειδήσεις από τη γενέτειρα (θετικές σε ό,τι αφορά την προώθηση κάποιων έργων έως αρνητικά εκρηκτικές εξελίξεις στο πρόβλημα του μύλου της), εντούτοις, το τωρινό μας θέμα επέλεξα να είναι έξω από όλα αυτά. Μετ' εκπλήξεως, αναφέρεται στο παρελθόν κι αυτό, όπως θα δείτε, έχει τη σημασία του. Μελέτη πάνω στην ακολουθούμενη μεθοδολογία του βρώμικου κυκλώματος θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί, μία μεθοδολογία, ωστόσο, που ξεκινά, μεν, με τις προσωπικού χαρακτήρα συνέπειες, αλλά αντανακλάται πολύ περισσότερο και πάνω στο corpus των ποικίλων εξελίξεων της σύγχρονης εποχής μας. Το ένα σχέδιο, δηλαδή, μέσα στο άλλο και με αλλεπάλληλες επικαλύψεις. Για συγκεκριμένους λόγους, μιλούν στους ημετέρους αυτοί οι κύκλοι, για άλλους στους πιο έξω, αλλά πέραν αυτών υπάρχουν και λειτουργούν πολλοί ακόμα λόγοι, πολύ καλά καμουφλαρισμένοι, που υποκρύπτουν τους δικούς τους και μόνο στόχους)!

                                                     Η αφορμή και ο στόχος

    Αφορμή για τα δύο-τρία άρθρα, που θα ακολουθήσουν σ' αυτόν τον ιστότοπο, στάθηκαν μία είδηση και μία συνάντηση. Η είδηση προερχόταν από το χώρο του σχολείου, όπου τελευταία παρατηρείται μία έξαρση των βίαιων συμπεριφορών και του φαινομένου του bullying από μαθητές. Η συνάντησή μου ήταν με ένα μαθητή μου, από τη δεκαετία του '90, που συνιστά μία περίπτωση αρνητικά φορτισμένη - από τις λίγες, εννοείται, που μου έτυχαν σε όλη την υπηρεσιακή μου διαδρομή ως δασκάλου. Από αυτή τη συνάντησή μου θα ξεκινήσω, σε αφηγηματικό λόγο, ο οποίος κάπου-κάπου θα παίρνει και σεναριακή μορφή, καθώς θα μπορούσαν κάλλιστα κάποια από τα γεγονότα, που κατά καιρούς συνέβησαν, να αποτελέσουν και πρωτόγνωρα σενάρια ενός έργου - και τούτο, παρά το γεγονός ότι εδώ, στο πλαίσιο ενός άρθρου, παραλείπονται αρκετές σημαντικές λεπτομέρειες των όσων έλαβαν χώρα. Αν δεν προσέξουμε λίγο και τον εαυτό μας, τότε θα διατρέξουμε τον κίνδυνο, όχι μόνο να χάσουμε την προσωπική μας αξιοπρέπεια από την καννιβαλικού τύπου μεθοδολογία του κυκλώματος και τη συναφή δράση των....Καλαντζήδων (θεματική ενότητα 91) , αλλά και όλους τους κινδύνους που απειλούν την ίδια τη βιολογική μας υπόσταση! Στόχος αυτής της δημοσίευσης; Η ενημέρωση και η αφύπνιση!

                                                  Η συνάντηση με το μαθητή μου!

    Πριν από μερικούς μήνες, συνάντησα έναν μαθητή μου, στη Ν. Ιωνία του Βόλου. Δεν τον γνώρισα εγώ, εκείνος μου μίλησε. Θυμάμαι καλά όλους τους μαθητές μου, όσα χρόνια κι αν περάσουν. Εξ αυτών, ωστόσο, υπάρχει ένα ποσοστό - κάπου 10 - 15%, όπως εγώ τους υπολογίζω - που αλλοιώνονται εντελώς, συν τω χρόνω, όλα τα χαρακτηριστικά τους, οπότε είναι αδύνατο να τους θυμηθεί κανείς. Θυμάται, ίσως, μόνο το όνομά τους, όπως συνέβη και στην παρούσα περίπτωση, που δεν έτυχε να τον συναντήσω άλλη φορά, από τότε που τον είχα στην τάξη μου.

Τι κάνετε, κ. Πάττα, ακούω να μου λέει κάποιος περαστικός, τριαντάρης περίπου, την ώρα που έβγαινα από το αυτοκίνητό μου.
Γνωριζόμαστε; του λέω. Συγνώμην, αλλά δεν σας θυμάμαι.
Ο Αν.....ο Κρ..... είμαι. Σας είχα δάσκαλο, δεν με θυμάστε;
Ο Αν.........; Είναι δυνατόν; Και, βέβαια, τώρα σε θυμάμαι! Δεν θα μπορούσα ποτέ να ξεχάσω το όνομά σου, μετά τα όσα είχαν συμβεί τότε!
    Μετά από μία σιωπή λίγων δευτερολέπτων, χαιρετηθήκαμε θερμά με τον Αν....... Δεν θα μπορούσε να υπάρχει χώρος για κακίες στην ψυχή μου για ένα εννεάχρονο παιδί, το οποίο σαφέστατα υποκινούνταν για όσα έκανε τότε.

Μεγάλωσες Αν...... και είσαι πια ένας ώριμος άντρας!
Και πατέρας, κ. Πάττα!
Οπότε, θα έχεις συνειδητοποιήσει, ήδη, και τις ευθύνες που έχει ένας γονιός απέναντι στα παιδιά του.
Πολύ σωστά τα λέτε!

   Μιλήσαμε για ένα δεκάλεπτο, περίπου, με το μαθητή μου, και είπαμε για τα οικογενειακά του, για τη σύζυγο και το παιδί τους, για τα επαγγελματικά του. Μιλήσαμε για λίγο και για το σχολείο και αν θυμάται κάποια γεγονότα, στα οποία πρωταγωνιστούσε ο ίδιος. Φυσικά, και τα θυμόταν! Στο τέλος, πριν αποχαιρετιστούμε, του λέω το εξής:
Συγνώμην, γι' αυτό που θα σου πω, Αν..... ! Τώρα πια μεγάλωσες και είσαι γονιός ο ίδιος. Θα ήθελα να μου πεις, με κάθε ειλικρίνεια. Κάποιοι σε υποκινούσαν για όσα έκανες τότε, έτσι δεν είναι;
Έχετε δίκαιο, κ. Πάττα!
Σε συγχαίρω, Αν......, για την ειλικρίνειά σου! Άλλοι νομίζουν ότι μπορούν να κρύβονται πίσω από το δάχτυλό τους.

    Χάρηκα για το θάρρος του Αν..... να μου πει την αλήθεια κι αυτό το εκτίμησα ιδιαιτέρως. Δεν τον ρώτησα, όμως, ποιος ή ποιοι τον υποκινούσαν, Άλλωστε, δεν χρειαζόταν, γιατί το είχα καταλάβει από τότε!

                                      Οι συμπεριφορές του Αν....... και οι υποκινητές του!

    Τον Αν.......τον είχα στην τάξη μου δύο χρόνια. Στην Τρίτη τάξη και στην Τετάρτη. Την εποχή εκείνη, οι Σχολικοί Σύμβουλοι μάς είχαν συστήσει να μη διδάσκουμε πάνω από δύο χρόνια στην ίδια τάξη και οι δάσκαλοι το εφαρμόσαμε. Από τη στιγμή που μπήκα στην αίθουσα αυτής τάξης, κατάλαβα ότι είχα να κάνω με ένα ζωηρό και έξυπνο παιδί, σε πρακτικό επίπεδο. Είχε, όμως, μία κακή συνήθεια. Χτυπούσε κάποιες φορές τους συμμαθητές του - κυρίως τους πιο αδύναμους - αλλά μιλούσε άσχημα και στις συμμαθήτριές του. Bullying κανονικό, δηλαδή! Παράπονα σε μένα οι συμμαθητές του, αλλά δεν έκανα αμέσως κάποια παρέμβαση, πριν να βεβαιωθώ για όσα άκουγα να μου λένε. Βεβαιώθηκα, όταν παρακολούθησα διακριτικά τον Αν......στα διαλείμματα. Τον κάλεσα κάποια στιγμή και μιλήσαμε ιδιαιτέρως. Αρχικά, συμβουλές του έδωσα, αλλά εκείνος ελάχιστα εφάρμοσε από όσα του είπα. Μετά το καρότο, όμως, ήρθε και το μαστίγιο. Άρχισα να του κάνω αυστηρές συστάσεις, παρακολουθώντας συνεχώς τη συμπεριφορά του στα διαλείμματα, αλλά και του τις απαναλάμβανα όταν χρειαζόταν. Ταυτόχρονα, ευκαιριακά κάναμε και ανάλογες συζητήσεις στην τάξη, για τη σωστή συμπεριφορά των μαθητών προς τους συμμαθητές τους. Αυτό ήταν. Το θετικό σημείο αυτού του μαθητή, επίσης, ήταν ότι έδειχνε πρόθυμος να αναλαμβάνει ευθύνες και αυτό το αξιοποίησα. Μετά από ένα εξάμηνο, περίπου, ο Αν........είχε γίνει ένα καλό παιδί και, αν και δεν ήταν ιδιαίτερα καλός μαθητής, παρουσίαζε κάποια βελτίωση και στα μαθήματά του - μία εικόνα που αποτυπωνόταν και στον έλεγχό του, που συνηθίζαμε να δίνουμε κάθε τρίμηνο.
    Στο Α' τρίμηνο, ήρθε να πάρει τον έλεγχο του Αν.........η μητέρα του, ενώ στο Β' ο πατέρας του. Πρώτη φορά τους έβλεπα και τους δυο! Η μητέρα του μου έδειξε φανερά τη δυσαρέσκειά της για τη βαθμολογία του Αν........, αλλά και την "απαίτησή"της για κάτι καλύτερο. Ο πατέρας του, βλέποντας τον έλεγχό του και ότι οι βαθμοί του Αν......μόνο σε δύο μαθήματα είχαν διαφοροποιηθεί (προς τα πάνω), σε σχέση με το Α' τρίμηνο, άρχισε διπλωματικά με επαίνους προς το πρόσωπό μου, αλλά στο τέλος, φεύγοντας, πέταξε τη "μάσκα"του και μου 'ριξε το καρφί του, που ήταν ένα υπονοούμενο ότι κάτι ετοίμαζε! Μετά από 2-3 μέρες, ο Αν....... άρχισε να επανέρχεται στα ίδια και χειρότερα, όπως στην αρχή της χρονιάς! Τώρα, πια, δεν φερόταν άσχημα μόνο στους συμμαθητές του, αλλά χλεύαζε, με έντεχνο τρόπο, κι εμένα την ώρα του μαθήματος! Στράφι όλες οι μέχρι τότε προσπάθειές μου και η τάξη άνω - κάτω! Φανερό ότι ο Αν.......υποκινούνταν από τους γονείς του κι εκείνοι από το γνωστό κύκλωμα που είχε - και έχει - βαθιές ρίζες και πέραν της Ελλάδας. Πίσω από τις ενέργειες αυτών των γονιών, έβλεπα τη μεθοδολογία του κυκλώματος, που μου ήταν ήδη γνωστή και είχα βγάλει τα συμπεράσματά μου. Πώς, όμως, να μιλήσεις γι' αυτό και σε όλους τους άλλους εμπλεκόμενους σε όλο το φάσμα της διαδικασίας της αγωγής και της εκπαίδευσης στο σχολείο; Κανείς δεν θα είχε τη διάθεση να ακούσει ότι πίσω από έναν μαθητή και τους γονείς του λειτουργούσε κάποιο κύκλωμα! Επιπλέον, υπήρχε και αυτό εδώ που τους εμπόδιζε να το αποδεχτούν: Για ποιο λόγο να σαμποτάρουν οι ίδιοι οι γονείς το παιδί τους στο σχολείο και την τάξη του; Ήταν αδύνατο να τους πείσεις, χωρίς να μπεις πολύ βαθιά μέσα στην προσωπική μου αυτή υπόθεση. Άλλα είχαν υπόψη τους αυτοί! Εγώ ήμουν ο στόχος τους και μέσα από μένα όλη η τάξη! Όπου βρίσκουν πρόσφορο έδαφος, οπουδήποτε μέσα στην κοινωνία, το αξιοποιούν με τον καλύτερο τρόπο αυτοί οι κύκλοι. Και τα αποτελέσματά τους - ως προς τη διάβρωση των πάντων - έρχονται πιο εύκολα γι΄αυτούς, όσο πιο ανυποψίαστη είναι μία κοινωνία και όσο δεν βρίσκουν πουθενά αντίσταση! Ό,τι και να λένε κάποιοι, η αλήθεια αυτή είναι. Έτρεξαν τότε κάποια γεγονότα και υπήρξε δυναμική παρέμβαση πλέον από μέρους μου. Ηρέμησαν κάπως τα πνεύματα,βέβαια, καθώς ήρθα σε ρήξη με τη μητέρα του Αν........., το απόστημα έσπασε, αλλά το πρόβλημα δεν εξέλιπε εντελώς μέχρι και την επόμενη χρονιά.
    Με την ευκαιρία, να πω αυτό που υπογραμμίζω και στο εκτενές άρθρο μου για την Παιδεία - θεματική ενότητα 50 αυτού του ιστότοπου - ότι, δηλαδή, τα όπλα της αγωγής στο σχολείο είναι ανίσχυρα, χωρίς τη συνεργασία των γονέων και, κυρίως, όταν τα παιδιά υποκινούνται! Στο ίδιο αυτό άρθρο μου, τεκμηριώνω αρκετά καλά, νομίζω, και την άποψή μου ότι η βαθμολογία των μαθητών - αριθμητική ή με γραμματικούς χαρακτήρες - μέχρι την Τετάρτη τάξη του δημοτικού, μάλλον κακό κάνει παρά καλό! Η βαθμολογική αξιολόγηση των μαθητών του δημοτικού, κατά την άποψή μου θα πρέπει να ξεκινά από την Πέμπτη τάξη.

                                               Απαιτητικοί αλλά και αχάριστοι!

     Αν νομίσουν κάποιοι ότι είμαι υπερβολικός με τους δυο αυτούς γονείς, τους απαντώ:
     Οι γονείς του Αν......ήρθαν για πρώτη και τελευταία φορά στο σχολείο για να πάρουν τον έλεγχό του. Δεν είχαν έρθει σε καμία από τις ενημερωτικές συγκεντρώσεις γονέων, που συνήθιζα να κάνω συχνά. Ήταν οι μόνοι που δεν ήρθαν ποτέ! Ακούστε, τώρα, και το άλλο που το κύκλωμα τους υπέδειξε - και αυτό πρέπει να θεωρηθεί βέβαιο: Το βράδυ της ημέρας, που είχα κάνει την πρώτη ενημερωτική συγκέντρωση των γονέων της τάξης μου, δέχτηκα ένα τηλεφώνημα - έκπληξη. Ήταν η μητέρα του Αν.......! Δεν την είχα ιδεί ποτέ μέχρι τότε. Μου συστήθηκε τηλεφωνικά και μου είπε ότι δεν μπορεί να έρχεται στις συγκεντρώσεις που κάνω για τους γονείς, γιατί εργάζεται πολλές ώρες και δεν έχει καθόλου χρόνο στη διάθεσή της. 
Κυρία μου, της λέω, και οι άλλοι γονείς εργάζονται, αλλά βρίσκουν το χρόνο να έρχονται - πότε ο ένας πότε ο άλλος - στις ενημερωτικές συγκεντρώσεις που κάνω κάθε μήνα. Προσπαθήστε κι εσείς, κυρία......., και θα βρείτε το χρόνο.
Όχι, κ. Πάττα, δεν έχω καθόλου χρόνο, γι' αυτό θα σας παρακαλέσω να μου πείτε αυτά που είπατε και στους άλλους γονείς σήμερα.....! (Άναυδος εγώ)!
Γίνεται, κυρία μου, να σας πω από τηλεφώνου ό,τι είπα στους άλλους γονείς, σε μία ενημέρωση που κράτησε μία ώρα;
Θα σας παρακαλέσω πολύ, κ. Πάττα, δεν έχω το χρόνο να έρχομαι.....!

    Άλλος  στη θέση μου θα της είχε κλείσει τουλάχιστον το τηλέφωνο - αν όχι και κάτι περισσότερο - αλλά εγώ κράτησα τη γραμμή ανοιχτή. Έβλεπα ότι έμπλεξα, αλλά, επειδή ήθελα να κερδίσω τη συνεργασία της - πού να το 'ξερα τότε! - της έκανα το χατίρι. Πίστευα ότι θα λειτουργήσει κάποιο φιλότιμο και ότι υπάρχει μία στοιχειώδης αξιοπιστία που συνδέει το γονιό με το δάσκαλο, προς όφελος του παιδιού τους. Την ενημέρωσα τηλεφωνικά για δεκαπέντε περίπου λεπτά! Αργότερα, είχαμε και άλλες συζητήσεις από τηλεφώνου. Της τηλεφωνούσα εγώ πλέον. Ποιο το αποτέλεσμα; Το είδαμε πιο πάνω! Εκτός από την απαιτητικότητά της, αυτή η κυρία μου έδειξε και την αχαριστία της, στη συνέχεια και σε όλο σχεδόν το χρονικό διάστημα που είχα στην τάξη μου το παιδί της! Αργότερα, μάλιστα, είχε συμπήξει μία συμμαχία με μία άλλη μητέρα της τάξης μου, τη συνεργασία της οποίας κατάφερε να αποσπάσει - η ίδια ή το κύκλωμα, δεν έχει σημασία. Τελικά, η ζημιά, που προέκυψε, με αυτούς τους γονείς, δεν ήταν μόνο των παιδιών ή μόνο δική μου. Ήταν ολωνών μας και της κοινωνίας. Αυτό, δηλαδή, που το κύκλωμα είχε και έχει ως στόχο! Επιπλέον, ούτε κι εγώ τότε είχα σκεφτεί και κάτι ακόμα. Το κύκλωμα "κάρφωσε" στο κέντρο του μυαλού αυτής της κυρίας την επίμονη στάση της για τηλεφωνική ενημέρωση και για έναν ακόμα λόγο - κι αυτό αποδείχθηκε αργότερα: Να υποκλέψουν την τηλεφωνική μου επικοινωνία, προκειμένου να πληροφορηθούν οι ίδιοι το περιεχόμενο της ενημέρωσης που έκανα στους γονείς, αλλά σαφέστατα  και για να αξιολογήσουν την αντίδρασή μου απέναντι στην απαιτητική αυτή κυρία! Κάθε πληροφορία, άλλωστε, που το κύκλωμα αυτό της απάτης συνέλεγε και συλλέγει, τους είναι πολύτιμη για την εφαρμογή και τη συνέχεια του σχεδίου τους!

*Μετά τα όσα έκανα, κατ' εξαίρεση, όπως είδαμε, γι' αυτή την κυρία, είχε και το θράσος να έρθει στο σχολείο και να μου πει ότι μου ζήτησε συνεργασία για το γιο της, την οποία συνεργασία - άκουσον! - δεν ήθελα εγώ! Αυτή ήταν η γραμμή του κυκλώματος, προφανώς! Χαρακτηρίστε εσείς αυτή την κυρία και τους υποκινητές της!  






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου